Temu şi Shein atrag tot mai mulți români prin prețurile mici – ANPC începe verificările
ANPC a anunţat, marţi, într-un comunicat de presă, că verifică site-urile de cumpărături şi aplicaţii care funcţionează ca o piaţă online, Temu şi Shein.
„Acţiunea se concentrează asupra posibilelor practici comerciale incorecte ale comercianţilor, în relaţia cu consumatorii, susceptibile să deformeze, în mod esenţial, comportamentul economic al acestora, respectiv potenţiale încălcări ale legislaţiei orizontale privind siguranţa produselor şi protecţia consumatorilor (reduceri neautentice) şi practici agresive – interfeţe manipulatoare (dark patterns), vânzare sub presiune (pressure – selling), recompensarea implicării unei persoane cu un produs sau serviciu cu un premiu (gamification), dar şi altele”, au transmis comisarii ANPC.
În acest context, ANPC sfătuieşte consumatorii care cumpără online de pe aceste site-uri să se informeze cu atenţie înaintea achiziţionării unui produs, asupra caracteristicilor acestuia, preţurilor afişate, costurilor de livrare, informaţiilor despre comerciant sau modalităţilor de plată disponibile. De asemenea, consumatorii sunt sfătuiţi să citească secţiunea „Termeni şi condiţii” a site-ului de pe care doresc să cumpere produse.
„Înainte de încheierea achiziţionării, consumatorii trebuie să verifice dacă pe site-ul comerciantului există informaţii corecte şi complete privind: datele sale de identificare (denumirea, adresa poştală şi electronică, numărul de telefon, numărul de înregistrare în registrul societăţilor comerciale şi cel de înregistrare fiscală etc.); caracteristicile esenţiale ale produsului; preţul cu toate taxele incluse; cheltuielile de livrare, dacă este cazul; modalităţile de plată şi de livrare; perioada de valabilitate a ofertei sau a preţului; existenţa şi modul de exercitare a dreptului de denunţare unilaterală a contractului”, a precizat sursa citată.
În același timp, românii sunt împăcați cu privire la riscurile platformelor și motivați de aparența creșterea puterii lor de cumpărare.
Bogdan, cumpărător: “Mie îmi convine. E mult mai ieftin ca la magazinele clasice. Da, o fac pe riscul meu. Ar trebui să scadă prețurile la noi dacă autoritățile vor să nu apelăm la Temu.”
Temu a intrat pe piață în 2022. Bloomberg spune că aplicația are peste 70 de milioane de utilizatori doar în SUA, ceea ce reprezintă mult mai mult decât utilizatorii Shein pe aceeași piață.
Shein are în jur 90 de milioane de utilizatori, dintre care 17 milioane provin din SUA. Anul trecut a înregistrat vânzări de peste 22 de miliarde de dolari.
S-ar fi investit 3 miliarde de dolari, spun specialiștii din marketing. Vorbim despre reclame care apar pe Facebook, Instragam, TikTok. Încă nu există un bilanț cu privire la vânzările de anul trecut, însă se estimează că ar fi depășit 13 miliarde de dolari.
Atât pe Amazon, cât și pe Shein și Temu se vând o gamă largă de produse, cum ar fi îmbrăcăminte, cosmetice, bijuterii, accesorii, obiecte de decor, electronice și electrocasnice. Însă Shein și Temu au urcat rapid în popularitate datorită prețurilor foarte mici. De exemplu, vând bluze și rochii cu mai puțin de 5 dolari. Au o varietate largă de produse, modele și mărimi.
Peste 10.000 de comenzi dau zilnic românii pe cele două site-uri.
Sursa: Digi24