Părintii și elevii sunt REVOLTAȚI de repartizarea aleatorie a elevilor în anul școlar 2024-2025
Metodologia din acest an dă posibilitatea şcolilor să distribuie elevii doar aleatoriu, în clase. Vorbim despre tragerea la sorţi sau despre ordonarea în ordine alfabetică în funcţie de iniţială de la numele de familie. Şi este vorba despre clasa pregătitoare, dar şi despre clasa a cincea dacă se formează alte clase faţă de clasa a patra sau dacă numărul elevilor din clasa a patra este prea mare pentru a putea merge în clasa a cincea.
Şi la clasa a noua se va întâmpla acelaşi lucru. Regula nu se aplică doar elevilor, ci şi cadrelor didactice. Profesorii vor fi şi ei aleşi aleatoriu, traşi la sorţi sau repartizaţi în ordine alfabetică pentru a fi distribuiţi la clase. Părinţii sunt revoltaţi pentru că nu vor mai putea alege profesorul dorit pentru cei mici. Şi la clasa a noua va fi dificil, spun directorii de licee, pentru că în mod normal profesorii vor să aibă continuitate cu clasele pe care le preiau.
Mădălina Iacob, reporter Observator: Ministerul Educaţiei oferă şcolilor două opţiuni pentru a alege aleatoriu elevii care fac parte din aceeaşi clasă – prima e tragerea la sorţi – copiii sunt împărţiti cu biletele în două boluri, fete şi băieţi, şi distribuiţi alternativ la fiecare clasă, A, B, C, şi aşa mai departe. A doua, e prin ordine alfabetică, fiecare fată, respectiv băiat sunt arondaţi la fiecare clasa, A, B,C, alternativ, până se termina listă. Procedura se aplică la clasele zero, a cincea şi a noua.
Repartizarea elevilor se va face prin tragere la sorţi sau în ordine alfabetică
La clasa a cincea, distribuirea se face doar dacă numărul de elevi din clasele a patra este prea mare sau dacă apar noi formaţiuni de studiu. Cei mai suparaţi sunt copiii, care se trezesc cu alţi colegi.
Adriana Nicole, director-adjunct Şcoala 12: La clasa a cincea avem o clasă de engleză, unde categoric vor intra cei mai buni copii la engleză, o să fie E, iar elevii care vor rămâne vor fi redistribuiţi.
Marina Manea, specialist în educaţie: Acest ataşament pe care îl construim în şcoala românească este specific mentalităţii româneşti, în străinătate nu stau aşa. Schimbarea dinamică este privită în sensul ei bun şi trebuie copilul învăţat să se adapteze acestei schimbări.
Legea spune că şi profesorii trebuie distribuiti tot la întâmplare. Marea revoltă e la clasa pregătitoare, unde părinţii ştiu exact ce învăţătoare să le educe copiii.
Revoltă în rândul elevilor şi părinţilor
Sorin Ion, Ministerul Educaţiei: Dacă am face repartizarea în funcţie de preferinţe, la un anumit învăţător preferă 50 de copii sau 100 de copii. Iar numărul disponbil este departe de acesta. Indiferent de orice alt criteriu ai aplica, acesta poate fi considerat discriminatoriu.
Iulian Cristache, Federaţia părinţilor: În continuare se fac aranjamanete, o spun răspicat, acolo unde se merge pe tragere la sorţi cu certitudine lasă loc de interpretări. Noi am spus Ministerului Educaţiei să vină cu un algoritm din soft şi acolo să bage copiii şi să iasă automat să nu bagi mâna în bol să se dea semne sau să se înţeleagă.
Adriana Nicolae, şcoala 12-reporter: S-a ales ca la clasa A să intre cadrul didactic cu cea mai mare vechime în învăţământ, B, C, reprezentând mai puţină vechime.
– Asta înseamnă că la clasa A e cea mai bună?
– Nu, asta înseamnă că doamna are mai multă vechime, şi cum la clasa pregătitoare de la anul doamnele au aceeasi vechime, o sa tragem tot la sorţi.
La clasa a noua e şi mai complicat, spun directorii de liceu.
Ionela Neagoe, director Gheorghe Lazăr: Ne-am complicat de dragul de a ne complica. Am profesor care iubeşte să predea la matematica-informatică matematica, iubeşte de-a dreptul, de ce e nevoie să îl extrag de undeva din bol şi să ajungă ştiintele naturii?
Din toamnă, clasele pregatitoare pot primi cel mult 22 de elevi. La gimnaziu si la liceu, limita e de 26 de copii.
Via Observator: